Het DNA van Haarlem

Het DNA is opgebouwd uit de kernwaarden (bron: Haarlemse stadskompas 2013): oorspronkelijkheid, kwaliteit en menselijke maat. Haarlem Marketing heeft deze kernwaarden doorvertaald naar de communicatiewaarden stad met sfeer, stad met smaak en stad met stijl zodat de doelgroep, zowel jong als oud, zich hiermee kan identificeren zonder dat dit uitleg behoeft. Op deze waarden wordt de destinatiemanagementstrategie gericht.

Dit is Haarlem.

Kernwaarden

HAARLEM MARKETING

Ons merkverhaal wordt uitgedragen door een heel netwerk van verhalenvertellers: Haarlemmers, ondernemers, stakeholders, organisatoren van evenementen, cultuurpartners enzovoorts. Iedereen draagt het merk eenduidig uit. Om dit mogelijk te maken, is een merkkompas nodig. Dit kompas geeft aan in welke richting Haarlem wil gaan.

De kernwaarden van Haarlem, uit het Haarlem Stadskompas 2018, zijn ons DNA, het fundament waarop onze communicatiewaarden gebaseerd zijn.

Authentiek en inventief

Inspirerend en verrijkend

Innemend en gastvrij

Visie

WE DELEN GRAAG ONZE KENNIS

In samenwerking met publieke en private partijen, zetten we Haarlem eenduidig en inspirerend op de kaart. Door onze kennis en marketingexpertise zijn we een inspiratiebron en adviseur voor ondernemers en overheid. We weten de bezoeker op onderscheidende wijze te verleiden Haarlem te bezoeken, langer in de stad te verblijven en daarnaast meer te besteden.

Missie

HAARLEM MARKETING

Haarlem Marketing kiest voor toekomstbestendigheid van de bestemming Haarlem. We varen een koers van kwaliteit in plaats van kwantiteit. We bewaken het evenwicht tussen de leefbaarheid van de stad voor bewoners én de levendigheid voor bezoekers. We trekken de waardevolle bezoekers aan en we verleiden hen meerdaags te verblijven en naar ons terug te komen.

Focus

WE DELEN GRAAG ONZE KENNIS

• On- en offline stadspromotie in binnen- en buitenland
• Gastheerschap middels VVV-brandstore en informatievoorziening
• Onderzoek + monitoring
• Samenwerking + netwerk
• Marketing informatievoorziening + advies
• Zichtbaarheid voor congres-, meeting- en evenementenlocaties

Blijf op de hoogte

HAARLEM MARKETING NIEUWSBRIEF

Mis geen campagne, nieuws of activiteit door je aan te melden voor de nieuwsbrief van Haarlem!

Communicatiewaarden

Stad met Smaak

SMAAKVOL

Haarlem is elegant, stijlvol, charmant, keurig, sierlijk, voornaam en fraai. De inwoners omringen zich met mooie voorwerpen en een prachtige omgeving. De huizen aan het Spaarne, Paviljoen Welgelegen, de hofjes, de kunstschatten en de mooie stadsparken getuigen van deze goede smaak. Haarlemmers spreken ABN en waarderen kwaliteit. Haarlem claimt de titel Gastronomische Hoofdstad. Haarlem is letterlijk en figuurlijk smaakvol.

Stad met Stijl

STIJLVOL

Zelfverzekerd zonder het van de daken te schreeuwen, trots en toch ingetogen. Dat is Haarlem. Een stijlvolle stad, met statige gebouwen en intieme straatjes, vele boetieks en unieke horeca. De moed van Haarlemmers heeft door de eeuwen heen geleid tot overwinningen. Die moed klinkt elke dag door de straten van Haarlem door het luiden van de ‘Damiaatjes’ in de Grote of St. Bavokerk. De binnenstad is prachtig decor van historie en welvaart. De trots die inwoners voelen om het stijlvolle Haarlem ‘thuis’ te noemen, is een diepgewortelde waarde. Een waarde die niet wordt uitgeschreeuwd, maar wordt ervaren. Ingetogen, stijlvol.

Stad met Sfeer

SFEERVOL

Haarlem voelt vertrouwd, hartelijk, gezellig, plezierig, veilig, aangenaam, ongedwongen en knus, kortom: sfeervol. Een plek waar je graag komt en waar je je direct comfortabel voelt. Haarlem voelt als thuis. De Gouden Straatjes, hofjes, monumentale gebouwen, pleinen en de Grote Markt ademen een tijdloze rust en gezelligheid. In een wereld met enorme drukte, prikkels en uitdagingen is deze gemoedelijke atmosfeer een waarde om te koesteren. Een secund city die deze stempel draagt met trots. Geen bravoure, wel ambitie. Haarlem staat voor kwaliteit en voorspoed, in een sfeervolle setting.

Haarlem